ساسی...مانکن !
در پاسخ به یادداشت بابک ریاحی پور
.:: امید محمودزاده ابراهیمی ::.
در پدیده بودن ساسان یافته(ساسی مانکن) شکی نیست.او توانسته است با موسیقی
و کلام مختص به خودش گوش های بسیاری را تسخیر کند.ساسی مانکن اغلب به عنوان یک رپر
شناخته می شود و کارهای پیشین او نشانی از موسیقی رپ داشت اما اصل موسیقی و کلام
او به موسیقی "هیپ و هاپ" بر میگردد تا رپ.
یقین دارم که ساسی مانکن هیچ گاه رپر نبوده و نمی تواند رپر باشد.او حتی
در روزهای نخستین کارش با ساختن آهنگ هایی(به خصوص آهنگش در نفی یا
"دیس" سروش هیچ کس) سعی داشت خود را به این فضا تحمیل کند اما رپ
زیرزمینی هنوز او را به داخل خود راه نداده است و بعید به نظر می رسد با توجه با
استقبالی که از کارهای جدید ساسی مانکن شده است،او به موسیقی رپ بازگردد.
ساسی حالا برای خود سبک مشخصی دارد و چند آهنگ آخرین او نشان از این دارد
که ساسی نمی خواهد دیگر خود را به موسیقی خاصی تحمیل کند.او کلام آثار خویش را پایه
ریزی کرده، که اتفاقا مورد توجه بسیاری هم قرار گرفته است.ساسی مانکن و سبکش هیچ
گاه نقطه روشن موسیقی نخواهند بود.موسیقی آنها چندان دوام ندارد و به دوام هم نمی
اندیشد و روز به روز رنگ دیگری بر تن میگیرد.اگر بخواهیم از لحاظ کلی هم بررسی
کنیم موسیقی و جان کلام آهنگ های او به فست فودی می نماید که می توان یک یا حداکثر
چند شب را در آنجا به خوبی سر کرد و روزی دیگر و فست فوودی دیگر و رنگ دیگر .ساسی
نمی تواند به پایداری خود در موسیقی فکر کند.اگر موسیقی پاپ را موسیقی مصرفی
بنامیم؛موسیقی هیپ و هاپ که ساسی مانکن و اثارش جزو این دسته به شمار می روند به
ساندویچی بیشتر شبیه نیستند.او با آثارش دیده می شود و کسی ترانه هایش را پس از
چند ساعت از شنیدن آن زمزمه نخواهد کرد.تا زمانی که آهنگ های او هست و او کارهای
جدیدی به بازار عرضه می کند،یعنی ساسی مانکن هست و می خواند و اگر نباشد یعنی مرگ
او و سبکش در موسیقی.یک خوراک ناپایدار.کما بر اینکه در دوران بی خبری او در سال
87 صحبت از تصادف و مرگ او شده بود.
خیلی از کسانی که گاهی اوقات احساس مسئولیت به آنها دست می دهد، او را
پایین آورنده سطح و فرهنگ گوش کردن موسیقی می نامند.کسانی که ادعای دفاع از موسیقی
را دارند چطور از پدیده ای لحظه ای به نام "ساسی مانکن" وحشت دارند؟ به
هر حال او هست و آثارش از رسانه های دیداری و شنیداری و اینترنت عرضه می
کند.مقابله با چنین پدیده ای اصلا ضروری به نظر نمی رسد.برخورد قهرآمیز هم فایده
ای ندارد چون مخاطب ان آهنگ ها مردم اند نه مسئولان.
راه درست تر اینست که چگونه بتوانیم موسیقی خوب را به گوش شنونده
برسانیم.ایراد از نبود امکانات نیست.اتفاقا امکانات هست ولی نمی توانیم یا در خیلی
از مواقع اجازه نداریم از آن استفاده کنیم.وزارت ارشادی که سالهاست دم از موسیقی
فاخر می زند،آیا تا به حال از خود پرسیده است که دقیقا چه کاری برای موسیقی فاخرش
انجام داده است؟
موسیقی و کلام ساسی مانکن نشانی از موسیقی خوب را ندارد.این را حتی کسانی
که همین آثار را در mp3 player شان یا
خودروی شان گوش می کنند؛می دانند اما علت اینکه این سبک الان مورد توجه قرار گرفته
و شنیده می شود به "مصرفی بودن حاد" آثار موسیقی ای برمیگردد که ساسی مانکن
پرچم دار آن است و نسل جوان هم همین مصرفی بودن آن را می خواهد.
یک پدیده هنگامی مورد توجه قرار می گیرد که نیاز به آن پدیده در جامعه
وجود داشته باشد.حال چه آشکارا و چه پنهان.ساسی مانکن نیاز پنهان جامعه بود که به
عمل رسید.اجازه بدهیم هر کس سلیقه خود را در موسیقی گوش کردن داشته باشد و هر سبکی
را گوش کند.ما که نمی توانیم روی گوش های دیگران فیلترینگ بگذاریم...می توانیم؟ پس
بهتر است به جای نظاره کردن اقدامی عملی برای شناساندن و جا انداختن موسیقی و کلام
خوب انجام دهیم.
خیلی ها ایراد را به موسیقی امروز مان مربوط می دانند و این ادعا را مطرح
می کنند که الان موسیقی خوب تولید نمی شود.قطعا این حرف و ادعا درست نیست.موسیقی
خوب هست و تولید می شود اما متاسفانه شنیده نمی شود.ساسی مانکن به هر نحوی که شده
موسیقی خود را به گوش شنونده می رساند،او برای شنیده شدن آهنگ هایش سایت های
موسیقی را در اختیار دارد،اینترنت را در اختیار دارد.او حتی برای ساخت کلیپش نزدیک
به 30 میلیون تومان خرج می کند تا "شنیده" شود.مجوز هم لازم ندارد،هیچ
گاه واژه "ممنوع الفعالیت" برای او معنایی نخواهد داشت.
اما موسیقی خوب ما سرخورده از زد و بندها و اختلاف سلیقه ها مجالی برای
شنیده شدن پیدا نمی کند.هیچ تبلیغ و رسانه ای هم برایش وجود ندارد.این بازی را کسی
می برد که بتواند بهتر "شنیده" شود.
-آقای ریاحی پور،ما از شما انتظار نداریم از ساسی مانکن و موسیقی اش دفاع
کنید
کلمات کلیدی :